tisdag 23 februari 2016

Förvärkar som läkaren säger och heltidssjukskrivning (v 27, 26+1)

Är helt färdig av sammandragningarna/förvärkar. De kommer med ca 10-15 min mellanrum all min vakna tid. Var hos barnmorskan i morse där jag brast i gråt för jag mår så dåligt både psykiskt och fysiskt. Jag hatar att det är så jobbigt och påfrestande att vara gravid, att jag inte bara kan få njuta. Barnmorskan tyckte att det var dags att gå hem på heltid men att läkaren får avgöra i slutändan. Vi lyssnade på hjärtljuden som slog perfekt (145 slag per minut), SF-mått 24, precis som med L i samma vecka, inom normalen men under snittet. Barnmorskan kollade på kurvan med L och såg att den dippade mot slutet varför hon ville ha ett tillväxtultraljud även i v 32 så en remiss är skickad för det. Blodtryck var 110/60, järn 109 och blodsocker 6,3. Ska försöka äta mer järnrik kost så att jag inte behöver äta mer järntillskott.

Efter barnmorskan åkte jag vidare till läkaren. Hon ansåg att jag behövde vara sjukskriven på heltid i ett par veckor så nu blir jag hemma till 10 mars då vi ska ses igen och se hur jag mår. Hon kollade tappen som svar fin men säger att jag måste vila och koppla av för att försöka få ner antalet förvärkar. Lite yoga och bad är bra också så att kroppen får stretcha och koppla av också. Hon trodde att jag har lite foglossning också. Jag skulle även lämna ett nytt urinprov i morgon, på morgonurin för att göra en ny odling. Sen ska jag ta MRSA prover då vi var på sjukhus i Thailand med L. Även om jag inte behandlades för något så ville hon kolla upp det för att vara på den säkra sidan.

Har nu spenderat eftermiddagen på soffan och känner mig lite piggare men så fort jag rör mig så börjar det göra ont igen. Förvärkarna kommer ca var 10:e minut. Hela magen blir sne och man ser bebisens kropp så tydligt. Ikväll blir det yoga och sen ett bad tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar