tisdag 3 april 2012

Sjukskriven efter läkarbesök

Var hos läkaren idag som kollade min livmodertapp då sammandragningar är täta och jobbiga. Visar sig att jag har sk funnelering, dvs att livmodertappen har börjat öppna sig innifrån, ca 10 mm. Jag har idag 22 mm kvar som är helt stängd. Hon ligger med huvudet ner och trycker på en del. Blev sjukskriven och ordinerad vila. Får röra mig hemma men inga promenader eller lyft etc. Läkaren sa att det finns dem som går över tiden även om detta händer men sannolikheten är större att man föder för tidigt. Efter vecka 34 gör man inget för att stoppa förlossningen, men om det sätter igång innan dess så kan de försöka stoppa den. Måste vara lite uppmärksam på om sammandragningarna blir mer regelbundna eller börjar göra mer ont. Känns helt galet att Skorpan faktiskt kan komma ganska snart. Jag hoppas dock att hon håller sig kvar lite till, 5 veckor till vore ju fint. Får ta läkarens ord på allvar och inta soffläge ett tag framöver. Jag är ju inte ett dugg trött på det redan :) Ska nog packa bb väskan och fixa i ordning det sista här hemma dock så att jag slipper oroa mig för det. Om hon skulle komma nu så skulle vi ju i och för sig bli kvar på sjukhuset ett tag. Ska bli så spännande att se hur stor hon är på ett ungefär på torsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar